zaterdag, januari 15

Community

Dunga is oorspronkelijk een klein vissersdorp op een schiereiland in het Victoria meer bij Kisumu. Dat deel van Dunga, aan het water, is het schilderachtige deel. Als dit Zuid Frankrijk was zou het al lang geleden zijn opgekocht door rijken die er hun villa met zwembad zouden hebben gebouwd. Er wonen ook een aantal import rijken hier, inclusief europeanen, die een stuk land hebben gekocht en er een mooi huis op hebben gezet. Maar de meeste mensen die er wonen hebben een zeer eenvoudige traditionele hut of een huisje van gestapelde stenen met een golfplaten dak.

Hoewel traditionele afrikaanse gemeenschappen een hechte sociale structuur kennen is dat in Dunga helaas niet het geval. Dat komt door dat zich hier arme vissers met rijkere import hebben vermengd maar ook door de mentaliteit van veel vissers die vaak van huis zijn en soms gezinnen hebben op verschillende plaatsen langs het meer. Zelfs de bewoners zelf klagen over het gebrek aan ‘cummunity feeling’ en de soms asociale mentaliteit van veel mensen.

Veel afrikanen zijn in naam zeer religious, hier vaak christelijk. Maar bijna elke familie is lid van weer een andere kerk en daarmee wordt het gemeenschapsgevoel ook al niet versterkt. Binnen de kerk zal soms nog wel sprake zijn van enige samenhang maar tussen de verschillende kerken is vaak alleen maar concurrentie.

De Luo’s kennen, net als veel andere afrikaanse volken niet alleen het begrip familie (vader, moeders, kinderen en grootouders) maar ook het begrip ‘extended family’ waarbij ook neven en nichten, ooms, tantes enz. Worden bedoeld. En dan heb je ook nog het begrip ‘clan’ waarbij zelfs de meest verre familierelatie nog tot de ‘clan’ wordt gerekend. Bij begrafenissen betekend dat soms meer dan 1000 genodigden!

De loyaliteit gaat over deze schijven van familie, extended family, clan en tribe. Dat kennen we in West Europa natuurlijk ook, maar hier is het echt extreem. Baantjes en ‘benefits’ worden via dit netwerk verdeeld en conflicten en belangen verstrengelingen worden zeer door de structuur bepaald. Dat maakt het voor een buitenstaander, laat staan een Nederlander, soms heel moeilijk om te begrijpen waarom zaken gaan zoals ze gaan. Het is van belang om alle relaties, belangen en conflicten in de gemeenschap te kennen alvorens je beslissingen neemt aangaande financiele en/of organisatorische zaken. Tonneke, die hier allerlei projecten helpt opzetten en begeleiden heeft er bijna een dagtaak aan om dat uit te zoeken en er mee te ‘dealen’. Corruptie, tegenwerking en soms zelfs sabbotage van van sommige activieiten kunnen vaak worden verklaard door de sociale netwerken en hun belangen tegenstellingen en conflicten.
Ik praat hier veel met de mensen over deze zaken en hoe ze de ontwikkelingen in Dunga beinvloeden. Het is leerzaam, maar ook vermoeiend want soms lijkt het alsof alles zo onlogisch en contraproductief is in de naam van ‘traditie’.

Geen opmerkingen: